Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odpady komunalne Żory: Nowe opłaty od kwietnia

www.zory.pl
Odpady komunalne Żory: Nowe opłaty od kwietnia
Odpady komunalne Żory: Nowe opłaty od kwietnia arc.
Odpady komunalne Żory: Nowe opłaty od kwietnia. Od kwietnia 2015 roku nowe stawki za opłaty komunalne. Przychody z opłat nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu.

Odpady komunalne Żory: Nowe opłaty od kwietnia

Minęło 1,5 roku od wprowadzenia w życie w całej Polsce nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, wynikającego z przepisów „Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”. Rada Miasta dokonała wcześniej wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
a następnie ustaliła wysokość tej opłaty. Wybrano metodę „od gospodarstwa domowego” z jednoczesnym zróżnicowaniem stawek w zależności od ilości osób
w gospodarstwie, tj. im większa ilość osób w gospodarstwie domowym, tym stawka na osobę niższa. Obecnie gospodarstwa 1 osobowe wnoszą opłatę
w wysokości 9 zł, ale już opłata dla gospodarstwa 8 osobowego wynosi 44 zł, tj. 5,50 zł na osobę.

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź z informacjami na bieżąco!

Na spotkaniach organizowanych przez Urząd Miasta w kwietniu 2013 roku we wszystkich dzielnicach Żor informowano, że z wnoszonych opłat będą pokrywane tylko i wyłącznie koszty funkcjonowania systemu opisane w treści Ustawy w art. 6j., a tym samym opłaty nie mogą być przeznaczone na pokrycie żadnych innych kosztów. Informowano również, że wyliczenie stawek opłat w pierwszym okresie funkcjonowania systemu oparte jest o szacunkowe dane,
np. dotyczących ilości odpadów, stopnia ich segregacji itp., i że wyliczona w ten sposób stawka może być obarczona błędem. Informowano, że w trakcie funkcjonowania nowego systemu, na podstawie odpowiednich dokumentów, będą zbierane dane rzeczywiste, które pozwolą później na dokonanie bilansu systemu i odpowiednie skorygowanie stawki. Między innymi wiadomo już, że ilość osób, które na podstawie złożonych deklaracji lub w wyniku wydanych już decyzji administracyjnych podlegają opłacie, jest mniejsza od zakładanej. Zatem mniejsze od zakładanych są przychody systemu. Mniejszy od zakładanego jest również stopień segregacji odpadów (zwłaszcza na zabudowie wielorodzinnej), co z kolei miało wpływ na wyższe od zakładanych koszty funkcjonowania systemu w latach 2013 i 2014.

W grudniu ubiegłego roku rozstrzygnięto przetarg na odbiór odpadów komunalnych na okres do końca 2016 roku. Z ofert, które złożyło 5 firm, wybrano oferty najtańsze. Od 1 stycznia b.r. dwa sektory obsługują żorskie Zakłady Techniki Komunalnej, kolejne dwa firma KOMART z Knurowa.

Obecnie znane są zarówno wpływy i koszty z okresu poprzedniego. Można też dość precyzyjnie określić przewidywane wpływy z opłat w latach 2015 i 2016. Ryczałtowe koszty miesięczne obsługi sektorów w tych latach wyniosą dokładnie 486 949,76 zł. Inne ustawowe koszty również można określić dość precyzyjnie.

Na tej podstawie sporządzono bilans systemu za okres od 01.07.2013 do końca 2016 roku, przy założeniu utrzymania dotychczasowych opłat.

Bilans za okres od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2016 r. przy przychodach wyliczonych według stawek opłat z okresu 2013/2014.

Rok

Koszty

Przychody

Różnica bilansowa
2013

3 193 534,56 zł

2 557 253,60 zł

-636 280,96 zł
2014

6 340 489,85 zł

5 315 984,10 zł

-1 024 505,75 zł
2015

6 593 031,40 zł

5 560 000,00 zł

-1 033 031,40 zł
2016

6 613 808,28 zł

5 560 000,00 zł

-1 053 808,28 zł
RAZEM:
22 740 864,09 zł

18 993 237,70 zł

-3 747 626,39 zł

Z powyższego zestawienia wynika, że przychody z opłat nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu. W takiej sytuacji zachodzi konieczność zwiększenia stawki opłaty. Wynika to z treści Ustawy jw. (Art.6k ust. 2 i 3) oraz stanowiska Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10.06.2014: „…Gdyby jednak stawka opłaty została ustalona zbyt nisko lub zbyt wysoko, spowodowałoby to trwałą nierównowagę – wystąpi nadwyżka lub niedobór środków. W takiej sytuacji należy przeprowadzić kalkulację kosztów jednostkowych i zaproponować radzie uchwalenie zmienionej stawki na poziomie zapewniającym zrównoważenie dochodów z wydatkami…” a dalej „…dostosowanie wysokości opłaty do kosztów funkcjonowania systemu należałoby przeprowadzić nie częściej niż raz w roku…”

Z dokonanej przez Urząd Miasta analizy wynika, że dochody z obecnych opłat nie równoważą kosztów systemu. A zatem zachodzi w/w konieczność podwyższenia stawki opłat. Jednak nie można tego zrobić podnosząc wszystkie stawki o ten sam procent z zachowaniem dotychczasowej metody, gdyż znowelizowana w grudniu 2014 roku Ustawa (m.in. zmiana treści art. 6k ust. 4) nie przewiduje już takiej możliwości, (tj. zróżnicowania stawek w metodzie „od gospodarstwa domowego”).

W związku z powyższym Prezydent Miasta jeszcze w lutym br. poddał konsultacjom społecznym (ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Urzędu Miasta oraz na Tablicy Ogłoszeń w UM) projekt nowej uchwały. Zawiera on propozycję zastosowania metody „od mieszkańca” ze stawką opłaty 11 zł od osoby (dla segregujących odpady) oraz 22 zł dla niesegregujących odpady.

O ostatecznym brzmieniu uchwały zadecyduje Rada Miasta na sesji pod koniec lutego b.r. Przewiduje się, że na tej sesji przyjęta zostanie również treść nowej deklaracji, którą następnie w ciągu dwóch tygodni właściciele nieruchomości będą zobowiązani wypełnić i złożyć w Urzędzie Miasta. Nowe stawki opłat będą obowiązywały od 01.04.2015.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto