(© fot. Marzena Bugała)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Rozpoczęła się inwestycja, która zwiększy atrakcyjność Tychów, zmniejszy zatory na drogach i spowoduje, że powietrze w mieście będzie mniej zanieczyszczone. Chodzi o budowę Szybkiej Kolei Regionalnej, która ma połączyć Tychy z Dąbrową Górniczą.

Rozpoczęte w czerwcu prace to I etap - Tychy Miasto-Katowice. Według założeń potrwa do września 2012 roku. Całkowity koszt projektu wyniesie 48,4 mln zł, z czego dofinansowanie unijne - 40,9 mln zł.

Dla mieszkańców Tychów ważne jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi im szybkie przemieszczanie się, łatwe dotarcie do pracy, szkoły czy miejsc wypoczynku. Już w grudniu 2008 roku uruchomiono połączenie kolejowe w ramach Szybkiej Kolei Regionalnej na trasie Tychy Miasto-Katowice. W dni robocze realizowane są 74 połączenia nowoczesnymi pociągami typu Flirt. Korzysta z nich 3000 pasażerów na dobę. To połączenie już spotkało się z zainteresowaniem mieszkańców, zwłaszcza, że we współpracy z MZK Tychy wprowadzono zintegrowaną taryfę, umożliwiającą dojazd komunikacją miejską i przejazd koleją na jednym bilecie czasowym.

Aby w 2013 roku kolej przewoziła 8000 pasażerów na dobę, konieczne jest dostosowanie do potrzeb sieci przystanków kolejowych dogodnie skomunikowanych z ruchem autobusowym lub trolejbusowym.

Istniejąca sieć przystanków na trasie Szybkiej Kolei Regionalnej jest obecnie niewystarczająca. W centrum Tychów, gdzie mieszka 100 tysięcy osób, a które linia Szybkiej Kolei Regionalnej dzieli niemal na pół, są dwa znajdujące się w złym stanie technicznym przystanki: Tychy Zachodnie oraz Tychy Miasto. Niezbędne są jeszcze dwa: Tychy Bielska oraz Tychy Lodowisko. Konieczna jest również nowa lokalizacja przystanku Tychy Miasto, aby lepiej go skomunikować z komunikacją autobusową i trolejbusową.

W ramach projektu zostaną wybudowane trzy nowe przystanki (Tychy Lodowisko przy ul. Wyszyńskiego, Tychy Miasto przy ul. Grota-Roweckiego, Tychy Bielska przy alei Bielskiej), a jeden - przebudowany (Tychy Zachodnie w rejonie ul. Harcerskiej).

Na wszystkich zamontowane zostaną przeszklone windy. Na przystankach Tychy Lodowisko oraz Tychy Zachodnie zaplanowano także budowę dojść oraz kładek dla pieszych wraz ze schodami. Wybudowane zostanie także oświetlenie peronów i schodów.

Na peronach zostaną zabudowane kamery stacjonarne oraz obrotowe. Sygnał wideo z przystanków doprowadzony będzie do centrum dyspozytorskiego Straży Miejskiej.

Kolej ma zmniejszyć oddziaływanie ruchu kołowego na środowisko, zwiększyć efektywność transportu drogowego, zaoszczędzić czas podróżujących, zmniejszyć liczbę kolizji i wypadków, a przede wszystkim poprawić jakość życia tyszan. (AMC)


8.000
pasażerów przewiezie każdego dnia już od 2013 roku Szybka Kolej Regionalna. Obecnie prowadzony jest pierwszy etap prac Tychy Miasto-Katowice.

Wiadomości

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!