MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rok 2020 na tyskich drogach: Mniejszy ruch, więcej rannych

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Drogi w Tychach
Drogi w Tychach Mat. prasowy
Rok 2020 na tyskich drogach: Mniejszy (z powodu lockdownów) ruch, a więcej rannych. To efekt tendencji do zwiększania prędkości na pustych ulicach. Wzrosła m.in. liczba potrąceń pieszych. Z myślą o nich Tychy planują kolejne "azyle", które mają zwiększać bezpieczeństwo pieszego na drodze.

W 2020 roku spadła liczba zdarzeń drogowych w stosunku do roku 2019. W 2020 było ich 1290 (1240 kolizji, 50 wypadków), w 2019 - 1607.

Rok 2020 Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach ocenia jako wyjątkowy (inżynierowie ruchu MZUiM-u analizują statystyki policyjne i na ich bazie przygotowują szczegółową analizę tego, co w danym roki działo się na drogach).

- Pandemia koronawirusa przyczyniła się do znaczącego zmniejszenia liczby uczestników ruchu drogowego, a wiadomo, że im niższe natężenie ruchu, tym wyższa prędkość, która jest najczęstszą przyczyną wypadków – mówi Artur Kruczek, dyrektor MZUiM-u.

I tak w 2020 r. odnotowano nieznaczny wzrost liczby rannych (z 42 do 46) oraz wypadków z udziałem pieszych (z 16 do 23).

- W ostatnich latach nasze działania koncentrowały się przede wszystkim na ochronie pieszego. To szczególny uczestnik ruchu, który w starciu z samochodem ma najmniejsze szanse - mówi Piotr Tarach, główny inżynier ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.

Z myślą o pieszych w mieście wybudowano azyle drogowe, które pozwalają przejść przez ulicę "na dwa razy".

- Ponadto uspakajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem oraz inne niebezpieczne sytuacje na drodze. Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest oświetlenie wertykalne - tłumaczy Agnieszka Kijas z MZUiM.

- Oświetlenia wertykalne są bardzo nowoczesną formą doświetlenia tarcz przejść dla pieszych. Tego typu rozwiązania powodują, że zarówno samo przejście jak i strefa oczekiwania pieszego są lepiej widoczne. Chodzi o uzyskanie odpowiedniego kontrastu między sylwetką pieszego, a tłem czyli najczęściej jezdnią. Osoby ubrane w jasne jak i ciemne ubrania są przy tego typu oświetleniu doskonale widoczne – tłumaczy Piotr Tarach.

W planach na rok 2021 jest m.in. budowa kolejnych wysp azylowych (na ulicach Bocznej, Bibliotecznej, Mikołowskiej, Cienistej), wyniesionych przejść dla pieszych i progów zwalniających.

W ramach realizowanych inwestycji oraz bieżących remontów zostanie poprawiona zarówno istniejąca infrastruktura rowerowa jak i wybudowane będą nowe drogi rowerowe, mi.in wzdłuż ul. Edukacji, Budowlanych, Piłsudskiego, Bielskiej oraz Grota Roweckiego.

Największe nasze siły będziemy kłaść na ochronę pieszych i rowerzystów, czyli najbardziej narażonych uczestników ruchu. Nadal będziemy prowadzić politykę polegającą na uspokojeniu ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych, budować azyle dla pieszych i drobniejsze rzeczy poprawiające widoczność w osiedlach, w rejonie skrzyżowań, wyjazdów z dróg czy z przejść dla pieszych. Wdrażany obecnie system ITS zakłada również priorytetowanie pojazdów komunikacji zbiorowej

– mówi Artur Kruczek.

Warto podkreślić, że na koniec 2020 w Tychach zarejestrowanych było prawie 109 tys. samochodów (w 2001 r. było ich ok. 50 tys.)

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto