Czy dźwięk może wpływać na nasze doznania smakowe? Sprawdź, kiedy jedzenie smakuje lepiej!

Materiał informacyjny Restaurant Week

Jedzenie to złożone doznanie angażujące wszystkie zmysły. To, jak je odbieramy, uzależnione jest nie tylko od samego dania i składników, z których zostało przygotowane, ale także od elementów takich jak sposób podania, miejsce, w którym jemy, dobre towarzystwo, oświetlenie, a także otaczające nas dźwięki. Jak to, co słyszymy, wpływa na nasz smak? W trakcie trwającej edycji Restaurant Week hasłem #FoodSoundsGood zachęcamy do zwrócenia uwagi na wpływ dźwięków na to, jak odbieramy jedzenie. Rezerwacje trwają na RestaurantWeek.pl.

Dźwięk a smak

Badania wpływu pozostałych zmysłów na smak prowadzone są od lat. Jednym z ciekawszych jest badanie, które potwierdziło, że ludzie na całym świecie, niezależnie od kultury, kojarzą pewne dźwięki z określonymi smakami.1 Dźwięki wysokie kojarzone są ze słodkim i kwaśnym, dźwięki niższe i brzmienia dysonansowe z goryczą, dźwięki staccato – krótkie i „szarpane” z chrupkością, a płynnie płynące dźwięki legato z kremowością. Dzięki tej wiedzy możliwe jest komponowanie utworów muzycznych zaprojektowanych w celu wzmocnienia określonych smaków, a także wykorzystywanie ich np. przy reklamach produktów.

Dźwięk a tekstura

Dźwięki wpływają nie tylko na smak, ale także na to, jak odbieramy teksturę jedzenia. Każdy wie, jak brzmi ugryzienie świeżego jabłka. Uogólniając, chrupiące produkty spożywcze (świeże warzywa, owoce czy chipsy) wytwarzają dźwięki o wysokiej częstotliwości, gdy je gryziemy (powyżej 5 kHz), podczas gdy kruche produkty spożywcze (takie jak orzeszki ziemne) wydają dźwięki w znacznie niższym zakresie (1-2 kHz). Manipulowanie dźwiękiem – na przykład używanie słuchawek z wygłuszaniem dźwięków tła – może zmienić nasze postrzeganie chrupkości i kruchości jedzenia. Badania nad dźwiękami jabłek i chipsów wykazały, że badani oceniali te produkty jako mniej chrupiące i bardziej miękkie, jeśli zmniejszono głośność i ton odgłosów gryzienia.2, 3

Dźwięk a zadowolenie z dania

Badania dowodzą, że lubimy jedzenie, które „wydaje dźwięki” – to, jak brzmi nasze jedzenie, kiedy je spożywamy (np. chrupanie), wpływa na to, jak myślimy, że smakuje. Dźwięk jest wskaźnikiem tekstury, który może sygnalizować jakość i świeżość produktu. Charles Spence, profesor psychologii eksperymentalnej na Uniwersytecie Oksfordzkim, nazywa dźwięk „zapomnianym poczuciem smaku”.

To niejedyny wpływ dźwięku na percepcję jedzenia. Dźwięki tworzą atmosferę i wpływają na nasz nastrój – łagodna, melodyjna muzyka w tle wprowadza nas w stan odprężenia, a jednocześnie sprawia, że jedzenie będzie sprawiało nam większą przyjemność. Dźwięki mogą zmieniać nasze zachowania wobec jedzenia – sprawić, że zjemy więcej przy określonej muzyce, a także zmniejszyć apetyt, jeśli muzyka jest odpowiednia.

Sprawdź, gdzie #FoodSoundsGood

69 zł (dodatkowy rabat 15 zł czeka na Gości na końcu rezerwacji) – tylko tyle festiwalowi Goście zapłacą za trzydaniowe, autorskie menu spoza karty składające się z przystawki, dania głównego i deseru. Dodatkowo w ramach zamówienia każdy pełnoletni Gość Festiwalu otrzyma w prezencie festiwalowy cocktail Martini Fiero & Kinley Tonic Water lub mocktail Martini Vibrante. Co więcej – dzięki Klarna po raz kolejny można zapłacić za rezerwację po 30 dniach – dzięki temu Goście będą mogli odkryć więcej Restauracji w trakcie Festiwalu.

Restaurant Week odbywa się w największych regionach Polski: Warszawie, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Krakowie, na Śląsku, we Wrocławiu, w Poznaniu, Trójmieście, Szczecinie, Białymstoku, na Warmii i Mazurach, a także w Radomiu. W ramach Festiwalu odwiedzić można niemal 400 Restauracji – wśród nich Momento di Felicita (Siemianowice śląskie), SZTOS - resto & music & bar (Sosnowiec), Dżoj (Bielsko-Biała), Twoja Kolejka 2.0 (Szczyrk), czy Browar Welders (Sierakowice k. Gliwic).

Miejsca można już rezerwować na stronie Festiwalu RestaurantWeek.pl. Należy wybrać liczbę osób, datę, godzinę oraz jedno z dwóch menu. Każda wizyta w Restauracji podczas Restaurant Week jest przewidziana na 90 minut.

#FoodSoundsGood także w na wynos!

Miłość do pysznego jedzenia oraz ekologii połączyła Restaurant Week z Foodsi – tegorocznym Partnerem Merytorycznym Festiwalu. W ramach akcji #pakujeniemarnuje Goście Festiwalu zachęcani są, aby poprosić o zapakowanie niedojedzonego dania na wynos. Dzięki oswajaniu Gości z tą praktyką marnowanie jedzenia zmniejsza się jeszcze bardziej, a Goście mogą cieszyć się dłużej pysznymi smakami.

Rezerwacje:RestaurantWeek.pl oraz app.rclb.pl
Termin Festiwalu: 22 marca – 30 kwietnia 2023

Kontakt: [email protected]


1)Knöferle, Klemens, and Charles Spence. 'Crossmodal correspondences between sounds and tastes.' Psychonomic bulletin & review (2012): 1-15.
2) Demattè ML, Pojer N, Endrizzi I, Corollaro ML, Betta E, Aprea E, Charles M, Biasioli F, Zampini M, Gasperi F: “Effects of the sound of the bite on apple perceived crispness and hardness.” Food Qual Prefer 2014, 38:58–64.
3) Zampini, Massimiliano, and Charles Spence. 'The role of auditory cues in modulating the perceived crispness and staleness of potato chips.' Journal of sensory studies 19.5 (2004): 347-363.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czy dźwięk może wpływać na nasze doznania smakowe? Sprawdź, kiedy jedzenie smakuje lepiej! - śląskie Nasze Miasto

Wróć na jastrzebiezdroj.naszemiasto.pl Nasze Miasto