Jastrzębie, Godów, Zebrzydowice: ZOBACZCIE, jak powstaje Żelazny szlak rowerowy [ZDJĘCIA]

Jacek BOMBOR
Jastrzębie, Godów, Zebrzydowice: powstaje Żelazny szlak rowerowy
Jastrzębie, Godów, Zebrzydowice: powstaje Żelazny szlak rowerowy Facebook:Żelazny szlak rowerowy/ Železná cyklotrasa
To będzie ewenement w skali całego kraju. Niegdyś jeździły tam pociągi, teraz pojadą rowerzyści. Śladem dawnego torowiska budowana jest niezwykła trasa, która w przyszłości połączy Godów, Jastrzębie, Zebrzydowice i czeskie miejscowości: Karwina i Petrovice.

Jastrzębie, Godów, Zebrzydowice: ZOBACZCIE, jak powstaje Żelazny szlak rowerowy [ZDJĘCIA]


Praca przy budowie etapu wre od kilku miesięcy.
Każda z gmin chwali się postępami. Jak to wygląda obecnie? 9 kilometrów będzie miał odcinek Żelaznego szlaku rowerowego, który przebiegać będzie przez sołectwa: Ruptawa-Cisówka, Moszczenica w kierunku dzielnicy Zdrój i Osiedla Chrobrego w Jastrzębiu-Zdroju.

Jak na chwilę obecną wyglądają prace na pierwszym etapie odcinka jastrzębskiego?

- Nasze miasto, w ramach swojej części tego etapu projektu, ma do wykonania dwa odcinki. To 370,2 metrów od granicy z Gminą Godów i obejmuje także budowę zjazdu, drogi dojazdowej wraz z organizacją ruchu oraz wykonanie miejsca rekreacyjnego i pozostałej infrastruktury. A talże 625 metrów od granicy z Gminą Zebrzydowice i obejmuje także budowę zjazdu z organizacją ruchu oraz wykonanie pozostałej infrastruktury. Obecnie, kiedy ustały mrozy, prace znowu mogły nabrać tempa. Jeśli chodzi o odcinek od strony Godowa, to na chwilę obecną rozpoczęto układanie obrzeży wzdłuż trasy. Natomiast od Zebrzydowic wyprofilowano już istniejące torowisko – wyjaśnia Katarzyna Wołczańska, rzecznik Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.


Liderem projektu jest podwodzisławski Godów, pozostałe miasta partnerują.
Całkowity koszt projektu wynosi ponad 1,3 mln, natomiast udało się zdobyć dofinnsowanie unijne – prawie pół miliona euro.

- Głównym celem projektu jest stworzenie wspólnego produktu turystycznego opartego na spajaniu dwóch części pogranicza siecią ścieżek rowerowych budowanych w oparciu o opuszczone linie kolejowe w partnerskich gminach. Cały produkt turystyczny będzie nawiązywał do tradycji C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda od połowy XIX wieku, łączącej Wiedeń z Krakowem – czytamy na stronie gminy Godów.

W pierwszym etapie zostanie wytyczona mała pętla o długości ok. 28 km prowadząca po byłym szlaku kolejowym z Godowa, w krótkim odcinku przez Gminę Jastrzębie-Zdrój, dalej do Zebrzydowic, Petrovic u K. (zabytkowy dworzec kolejowy, wiadukt, inne zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej) i dalej przez obszar gminy Karvina z powrotem do Petrovic.

Na terenie Karviny, ze względu na gęstą zabudowę urbanistyczną na tym etapie wyznaczone zostaną jedynie trasy rowerowe. W gminie Godów i Zebrzydowice dojdzie do częściowego dobudowania ścieżek rowerowych po byłym szlaku kolejowym wraz z łącznikiem w Jastrzębiu-Zdroju. W obrębie dawnej stacji kolejowej przy ulicy Szotkowickiej projektuje się miejsce wypoczynku dla rowerzystów. W gminie Petrovice dojdzie do budowy ścieżki rowerowej od Zavady (od linii kolejowej) do granicy z gminą Karvina. Łącznie w I etapie wybudowanych zostanie ok. 7 km nowych ścieżek – informują w Godowie.

Cały projekt robi niesamowite wrażenie – już widać zarysy przyszłych ścieżek – długie proste w środku lasu, a więc po dawnym torowisku, będąz całą pewnością atrakcją po obydwyu stronach granicy.

Jastrzębie, Godów, Zebrzydowice: ZOBACZCIE, jak powstaje Żelazny szlak rowerowy [ZDJĘCIA] Co sądzicie o tym projekcie?

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maziizam
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1486975428099884
K
Kolarz
Odstaw te narkotyki. Trasa kolejowa Cieszyn-Jastrzębie nigdy nie była zaprojektowana pod potoki pasażerskie między tymi miastami, bo wtedy nie było takiego miasta jak Jastrzębie! Przez to ta trasa nie nadaje się na to, by kursowały na niej pociągi pasażerskie, i nigdy nie będzie się nadawać!
Nasypy kolejowe świetnie nadają się na trasy rowerowe, bo segregują ruch i przede wszystkim nachylenia są małe, co dla rowerzystów ma niemałe znaczenie. Co innego niby można zrobić z nasypami? Zburzyć.
m
maziizam
Zmarnowali szanse Jastrzębia i okolic na kolej. Rozwalili publiczne pieniądze i dofinansowanie UE i ktoś się opasł na tym nieźle. Zastanawiam się kto to będzie utrzymywał za dwa lata jak się gwarancja skończy, bo nawet nie będzie kasy na utrzymanie tego, a ilość ludzi co tam będzie jeździć znikoma wiec padnie szybciej niż zbudują. No chyba że myślą że ludzie rowerami będą dojeżdżać na kolej w Wodzisławiu albo w Zebrzydowicach :)
Czy ktoś w ogóle pytał ludzi czy chcą kolej czy ścieżkę rowerową za cenę kolei? A jeśli ścieżka rowerowa to obok drogi lub rekreacyjna obok rzeki Olzy. Piotrówki, Lesnicy, Szotkówki a nie na nasypach kolejowych.
A apropo kolei linia kolejowa do Jastrzębia musi być przelotowa to zwiększa jej ekonomię i atrakcyjność. Cała linia 159 powinna być rewitalizowana , a szybka kolej Rybnik-Wodzisław powinna być przedłużona w dwa kierunki jeden do Żor na linii 148 a w drugą stronę na linii 159 do Jastrzębia Zdroju. Pociągi bezpośrednie do Katowic z Jastrzębia przez Żory Orzesze rozpocząłbym w Cieszynie przez linię 90 później rekrystalizowaną 170 co dałoby duży potok pasażerski oraz dobre skomunikowanie regionu oraz stała by się linia do Cieszyna i Jastrzębia ekonomiczna. Pociągi weekendowe z Rybnika (a nawet z Gliwic) puszczałbym do Wisły przez Wodzisław – Jastrzębie.
A
Astronom
Buuuhaaahaa haaaa 9 km ścieżki a rozpisali się jakby ścieżka miała być od granicy do morza! Buchhhhhaaaas haaaa
r
roda
Tyn kamiyń bydzie zaloty asfaltym przeca, wiync o co chodzi?
B
Bikerka
Szkoda słów!
K
Kolarz
Nawierzchnia lepsza niż zwykły asfalt? Co niby może być lepsze od asfaltu?
Z
Ze wsi
ten kamień to dopiero podkład docelowo nawierzchnia będzie inna lepsza niż zwykły asfalt
K
Kloasta
Tu panuje jeszcze epoka kamienia łupanego, jak nie kostka po której jeździ się tragicznie, to kamienie. Te ścieżki projektują chyba ludzie którzy w życiu nie przejechali kilometra na rowerze. Później będą udawać zdziwienie, wybudowali i nikt tam nie jeździ ..
J
Jastrząb
Może w końcu któryś z twórców tych pseudo ścieżek, przejdzie się do Czech i zobaczy np ścieżkę wzdłuż, rzeki Olzy biegnącą z Bohumina aż do Czeskiego Cieszyna , prawie na całej długości asfalt. Tu nastąpią kamieni i zadowoleni z życia.
g
gość
Szkoda że nie został odbudowany szlak kolejowy,no ale cóż zrobić,tak łatwo niszczyć szlak kolejowy który kiedyś łączył tyle miejscowości
Wróć na jastrzebiezdroj.naszemiasto.pl Nasze Miasto