Osoby niepełnosprawne w Jastrzębiu będą miały nowe legitymacje
1 września zmienia się wzór legitymacji osób niepełnosprawnych, także tych z Jastrzębia-Zdroju. Dokument będzie estetyczny, mały i plastikowy.
Nasz magistrat przygotował z tej okazji szeroką informację dla osób z taką legitymacją. Całość znajdziecie poniżej, a także pod tym linkiem: Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój
Jak wygląda nowa legitymacja?
Legitymacja osoby niepełnosprawnej będzie wykonana z takiego materiału (poliwęglan) i w takim rozmiarze jak dowód osobisty. Na awersie legitymacji znajdą się: nazwa dokumentu w językach: polskim, francuskim i angielskim, piktogramy oznaczające rodzaje niepełnosprawności, a także miejsca na zdjęcie (o wymiarach 2,5 x 3 cm), imię, nazwisko, PESEL i termin ważności legitymacji. Rewers legitymacji będzie z kolei zawierać nazwę powiatowego zespołu, który wystawił dokument, numer legitymacji, skrót LON w brajlu, piktogramy oznaczające rodzaje niepełnosprawności oraz element wykonany farbą optycznie zmienną w postaci mapy Polski z tekstem „LON”. Będzie też miejsce na PESEL, numer legitymacji oraz symbol i – w przypadku osób po 16. roku życia – stopień niepełnosprawności – wszystko to wpisane za pomocą fotokodu (kodu QR) i jedynie na wniosek osoby z niepełnosprawnością lub przedstawiciela ustawowego.
Od kiedy można wyrobić nową legitymację?
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wejdzie w życie 1 września. Wejście w życie wskazanych przepisów umożliwi wydawanie legitymacji według nowego wzoru.
Do czego służy legitymacja?
Legitymacja osoby niepełnosprawnej dokumentuje niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, potwierdzając podstawę do korzystania z ulg i uprawnień.
Kto wystawia legitymację i jak ją otrzymać?
Zgodnie z nowym rozporządzeniem legitymację wystawiać będzie powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
Legitymację wystawia się na wniosek osoby niepełnosprawnej (lub jej przedstawiciela ustawowego), która musi przedstawić do wglądu prawomocne orzeczenie:
o niepełnosprawności lub
o stopniu niepełnosprawności lub
o wskazaniach do ulg i uprawnień.
Jeśli posiada się więcej niż jedno orzeczenie, legitymację wystawia się na podstawie ostatniego z nich.
Na jak długo można otrzymać legitymację?
Legitymację wystawia się na okres ważności orzeczenia. Nie może on być jednak dłuższy niż:
5 lat w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność,
10 lat w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 lat.
Czy w legitymacji będzie miejsce na wpisanie stopnia i rodzaju niepełnosprawności?
W nowym wzorze legitymacji dane dotyczące stopnia i rodzaju niepełnosprawności będą wpisywane na wniosek osoby zainteresowanej. Dane te będą zapisane na legitymacji za pomocą kodu QR.
Kto zapłaci za nową legitymację?
Wydatki związane z wystawianiem legitymacji, produkcją blankietów, ich personalizacją i dystrybucją pokrywane są z budżetu państwa. Dla osób z niepełnosprawnością nowe legitymacje będą więc darmowe. Tylko wydawanie duplikatu kosztować będzie 15 zł.
Czy trzeba wymienić starą legitymację?
Nie, nie ma takiej konieczności. „Stare” legitymacje zachowują ważność na czas w nich określony.
Czy będzie trzeba ponownie się orzekać?
Nie, nowelizacja ustawy nie przewiduje konieczności ponownego orzekania się, by otrzymać nową legitymację.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?