Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jastrzębie w drugim etapie rządowego programu Kolej+. Co to oznacza dla miasta?

Jacek Bombor
Jacek Bombor
Jastrzębie w drugim etapie rządowego programu Kolej+
Jastrzębie w drugim etapie rządowego programu Kolej+ Pixabay
Największe śląskie miasto bez kolei - Jastrzębie-Zdrój, doczeka się połączeń kolejowych? Projekt został zatwierdzony do II etapu rządowego programu Kolej+ - poinformowały Polskie Koleje Państwowe.

Jastrzębie w drugim etapie rządowego programu Kolej+. Co to oznacza dla miasta?

Największe śląskie miasto bez kolei - Jastrzębie-Zdrój, doczeka się połączeń kolejowych? Projekt został zatwierdzony do II etapu rządowego programu Kolej+ - poinformowały Polskie Koleje Państwowe.

Celem Programu jest uzyskanie bądź usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkim. W programie tym swoje szanse dostrzega nasze miasto, od kilku lat kolejowo wykluczone. Linie Regionalne Koleje Śląskie wraz z Marszałkiem Województwa Śląskiego złożyły wniosek do rządowego programu Kolej+.

Złożony wniosek spełnił kryteria programu i zajął wysokie miejsce na liście projektów. Jest więc szansa na otrzymanie dofinansowania i utworzenie połączenia kolejowego Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Czerwionka-Leszczyny – Katowice.

– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył – ocenił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy
do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 proc.) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu.

- To bardzo dobra informacja dla naszego miasta. Od lat zabiegamy o przywrócenie kolei do Jastrzębia-Zdroju. Cieszymy się, że nasz głos wreszcie został usłyszany i wzięty pod uwagę. Chciałam jednocześnie przypomnieć, że Jastrzębie-Zdrój wyraziło wraz z Żorami, Pawłowicami i Czerwionką-Leszczynami zgodę na partycypację w kosztach wykonania projektu i studium wykonalności tego zadania. W przyszłorocznym budżecie zaplanowaliśmy na ten cel pół miliona złotych – mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

Realizacja jastrzębskiego projektu na początek będzie kosztować dwa miliony zł. Tyle wyniesie wykonanie projektu i studium wykonalności zadania. 800 tys. zł zadeklarowało województwo, pozostałe 1,2 mln zł zostało podzielone na samorządy. Wstępnie Jastrzębie-Zdrój zapłaci 500 tys. zł, Żory - 350 tys. zł, Pawłowice 200 tys. zł, a Czerwionka-Leszczyny - 150 tys. zł.

A poniżej unikalne zdjęcia z otwarcia linii kolejowej z Moszczenicy do Zebrzydowic. Skoro wtedy się dało, to może teraz także?

Otwarcie linii kolejowej z Moszczenicy do Zebrzydowic, 1935 rok, 30 listopad. Poświęcenie nowej linii kolejowej. Święci z ramienia kurii biskupiej wikariusz generalny ks. Wilhelm Kasperlik. W tle budynek dworca kolejowego.

Otwarcie kolei z Moszczenicy do Zebrzydowic w 1935 roku. Zob...

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jastrzebiezdroj.naszemiasto.pl Nasze Miasto