Kolej wraca do Jastrzębia. PLK zamawia dokumentację projektową połączenia kolejowego Jastrzębie-Katowice
Coraz bliższy jest powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju, czyli miasta, które od ponad dwudziestu lat posiada niechybny status największego miasta w Polsce, do którego nie docierają pociągi. Wprawdzie pierwsze podróże koleją z Jastrzębia będą możliwe dopiero za kilka lat, to można powiedzieć o kolejnym kroku, który w kierunku powrotu pociągów do miasta został wykonany.
Pierwszym z nich było podpisanie umowy na odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem a Katowicami, które nastąpiło w listopadzie. - Na tę wiadomość czekaliśmy od lat - nie kryła wówczas radości Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.
Kolejnym, który został teraz wykonany, jest zamówienie dokumentacji projektowej na odbudowę linii kolejowej łączącej Jastrzębie ze stolicą województwa śląskiego.
- PLK rozesłało informację o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie zadania "Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami" - informuje Polska Agencja Prasowa.
Dokumentacja posłuży robotom budowlanym
Rozstrzygnięcie ogłoszonego przez PLK przetargu na dokumentację ma otworzyć drogę do wykonania kolejnego kroku, którym będzie rozpoczęcie prac budowlanych. - Roboty budowlane mogłyby być realizowane w latach 2026-29 - podają Polskie Linie Kolejowe.
Wcześniej bowiem, po rozstrzygnięciu przetargu, firma, która zostanie jego zwycięzcą będzie miała za zadanie zaprojektować nowy przebieg trasy kolejowej. Będzie to musiała wykonać w ciągu trzech lat - 2023-25. I to w taki sposób, żeby wykorzystać istniejącą infrastrukturę linii kolejowej nr 159 i zaprojektować nieco ponad 20 km zelektryfikowanych, nowych linii kolejowej.
To jednak nie wszystkie wymogi. Polskie Linie Kolejowej chcą, żeby czas podróży linią kolejową zaprojektowaną przez zwycięzcę projektu trwał niewiele ponad godzinę - wahał się pomiędzy 72 a 74 minutami - mógł być obsługiwany przez 12 par pociągów na dobę.
Odbudowa połączenia kolejowego Jastrzębia z Katowicami będzie kosztowała prawie 0,5 miliarda złotych!
Jak oszacowało PLK, odbudowa połączenia kolejowego na linii Jastrzębie-Katowice pochłonie niespełna 0,5 miliarda, a dokładnie nieco ponad 475 milionów złotych. Tyle kosztować ma zaprojektowanie i wybudowanie trasy. To jednak też koszt budowy nowych stacji i przystanków kolejowych, które pojawią się w: Jastrzębiu, Żorach, Orzeszu i Czerwionce-Leszczynach.
Będzie ich dokładnie 10 i będą to przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Dodatkowo zmodernizowany zostanie już istniejący przystanek kolejowy w Pawłowicach.
- Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się - zapewnia Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK.
Jastrzębie bez kolei jest ponad 20 lat
Jastrzębie-Zdrój dostępu do kolei zostało pozbawione zaraz na początku XXI wieku. Ostatni pociąg wyjechał z miasta dokładnie 18 lutego 2001 roku.
Później żadne pociągi osobowego już z niego wyjeżdżały, ani też nie docierały. Już kilka lat po odcięciu Jastrzębia od kolei, rozpoczęły się starania o jej przywrócenie. Ostatecznie stało się to możliwe za sprawą programu Kolej Plus.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?