Kolej wraca do Jastrzębia-Zdroju: 40 minut do Katowic, godzina do Krakowa, ,2,5 do Warszawy. Dziś podpisanie umowy [MAPY Z NOWYMI TRASAMI]

Jacek BOMBOR
Jacek BOMBOR
Kolej wraca do Jastrzębia-Zdroju. Mapa z nowymi trasami kolejowymi na Śląsku Pixabay
Kolej wraca do Jastrzębia-Zdroju: 40 minut do Katowic, godzina do Krakowa, ,2,5 do Warszawy. Dziś podpisanie umowy! [TAM ZBUDUJĄ TORY - MAPA]

Kolej wraca do Jastrzębia-Zdroju: 40 minut do Katowic, godzina do Krakowa, ,2,5 do Warszawy. Dziś podpisanie umowy! [TAM ZBUDUJĄ TORY - MAPA]

To już pewne, nowa linia kolejowa, oznaczona numerem 170, połączy Jastrzębie-Zdrój z Chybiem i czeskim Bohuminem – jak informuje Spółka Centralny Port Komunikacyjny. Dzięki temu jastrzębianie będą mogli błyskawicznie dostać się do Katowic oraz Ostravy (a stamtąd do najważniejszych miast w Europie) .

Cała trasa będzie liczyła sobie 34 km (z czego 29 po stronie Polski), a pociągi osiągną na niej prędkość między 160 a 250 kilometrów na godzinę. Według planów, pociągi z Jastrzębia-Zdroju będą odjeżdżać co godzinę.
Dzisiaj, 5 lutego, w Warszawie o godzinie 14. spółka CPK otrzyma dofinansowanie unijne z instrumentu "Łącząc Europę" na przygotowanie dokumentacji budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju. Są to pierwsze środki unijne z instrumentu "Łącząc Europę" na projekt CPK. W uroczystości podpisania umowy w siedzibie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej weźmie udział m.in. minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała

– Niezmiernie się cieszę, że Jastrzębie-Zdrój odzyska wreszcie połączenie kolejowe. To ogromnie ważne dla rozwoju naszego miasta – zarówno od strony gospodarki, jak i turystyki. Nasze wspólne starania przyniosły efekty – mówi prezydent Anna Hetman.

Budowa linii 170 związana jest z powstawaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na terenie Śląska CPK planuje budowę łącznie 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.
Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami. W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie.

– Szacujemy, że WMŚ da możliwość połączenia Krakowa i Katowic w 35 minut. Jest to czas niemal dwa razy krótszy w porównaniu z podróżą samochodem płatną autostradą A4. Duża liczba pociągów pozwoli ponadto na odciążenie tej drogi – wyjaśnia Michał Jasiak.

W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.
Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Katowic – 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), Bielska-Białej - 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju - 2 godz. 25 min. Dzięki inwestycjom CPK 96 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

FLESZ: Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Wideo

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Połowa Bzia do wyburzenia i wysiedlenia pod tory szybkiej kolei do CPK. Ludzie mówią ,że kościół na Bziu postawiony na krzywdzie ludzkiej. Całe nowe osiedle domków do wyburzenia co pokupywali działki od księdza...

G
Gość

Kolej jest potrzebna, choć mieszkańcy tego pseudo miasta na prawach powiatu już odwykli. Rozumiem, że kolej ma nam wynagrodzić objazdy z powodu zamkniętego wiaduktu na AL.Piłsudskiego. Koleją dojedziemy na basen np do Żor, Rybnika.... i skorzystamy z ofert kulturalnych okolicznych miast, bo w Jastrzębiu nawet kino działa jak działa....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3