Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKM w Jastrzębiu do likwidacji. To już pewne. Gminy nie chcą dokładać do nierentownego przedsiębiorstwa. Co z kierowcami?

Jacek BOMBOR
PKM w Jastrzębiu do likwidacji.
PKM w Jastrzębiu do likwidacji. MZK
PKM w Jastrzębiu do likwidacji. To już pewne. Gminy nie chcą dokładać do nierentownego przedsiębiorstwa. Co z kierowcami?

PKM w Jastrzębiu do likwidacji. To już pewne. Gminy nie chcą dokładać do nierentownego przedsiębiorstwa. Co z kierowcami?

Zapadła decyzja o likwidacji Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Zarząd MZK zapewnia, że obsługa pasażerów będzie prowadzona na dotychczasowym poziomie a pracownicy firmy otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia - informuje Rafał Jabłoński, rzecznik Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju

.

Gminy nie chcą więcej dopłacać do PKM

W poniedziałek 4 lutego Zarząd MZK zdecydował o rozpoczęciu procesu likwidacji PKM Jastrzębie. Co najważniejsze, pracownicy PKM otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia. Kierowcy mogą też skorzystać z oferty firmy Warbus, która jest gotowa ich zatrudnić.

Sama likwidacja nie oznacza natychmiastowego zniknięcia firmy z rynku. O długości procesu likwidacji zdecydują władze MZK. Zgromadzenie Związku (delegaci dziesięciu gmin członkowskich) już teraz przekazało 600 tys. zł, aby procedura mogła się odbyć w sposób kontrolowany i możliwie łagodny - dodaje rzecznik.

Brak kontraktu w Jastrzębiu

Problemy PKM rozpoczęły się w 2015 roku, kiedy to komunikację miejską na terenie Jastrzębia-Zdroju przejęła firma Warbus. Najpierw przez rok PKM, w ramach porozumienia, realizował cały kontrakt warszawskiej firmy jako podwykonawca, a w kolejnych latach niespełna połowę zadań. Sytuację pogorszyła spadająca kwota dotacji do zrealizowanego wozokilometra, która wynikała z zapisów umowy.

Decyzja o likwidacji PKM jest pokłosiem uchwały intencyjnej Zgromadzenia MZK podjętej już w 2017 roku. Wówczas przewidywano likwidację z nadzieją na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Za tym poszło wsparcie finansowe ze strony gmin przekraczające 3 mln zł. To wystarczyło do końca ubiegłego roku.

Trzeba dopłacić

Aby PKM mogło nadal funkcjonować gminy musiałyby dopłacać do przedsiębiorstwa ok. 300 tys. zł miesięcznie. Bez dopłat PKM nie przetrwałby aż do 2025 roku, kiedy to wygasa umowa MZK z firmą Warbus. Dopiero wówczas pojawiłaby się szansa na przejęcie przez PKM komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju.
Dodatkowe koszty związane są z potencjalnymi podwyżkami dla pracowników (trwa spór zbiorowy), a także z utrzymaniem budynków i całej infrastruktury PKM, która jest w złym stanie technicznym.

Obecnie PKM realizuje komunikację autobusową na terenie Czerwionki-Leszczyn i Żor oraz Jastrzębia-Zdroju i okolic. W pierwszym przypadku kontrakt wygasa z końcem marca tego roku. Ogłoszono już nowy przetarg. W drugim przypadku komunikację w całości przejmie główny wykonawca kontraktu, czyli firma Warbus. Likwidacja PKM-u nie wpłynie też na organizację bezpłatnej komunikacji dla dzieci, młodzieży i studentów w Jastrzębiu-Zdroju - informuje rzecznik.

Przypomnijmy, w styczniu ub. roku odbył się czterogodzinny strajk ostrzegawczy, nie przyniósł jednak zainteresowania sytuacją firmy, która zatrudnia ok. 140 pracowników. Teraz pracownicy zostaną zwolnieni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czerwionkaleszczyny.naszemiasto.pl Nasze Miasto