Jastrzębie-Zdrój bez szybkiej kolei do Katowic? Projektant wystraszył się szkód górniczych
Gdy wszyscy już w Jastrzębiu czekali na szybką kolej w ramach olbrzymiego rządowego projektu, eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego przestraszyli się szkód górniczych i… pomijają miasto w projekcie!
CPK: chcą kolej wzdłuż autostrady A1
Sprawa wyszła na jaw podczas ostatniego spotkania z Wiceministrem Infrastruktury i pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą, gdzie został samorządowcom zaprezentowany ostateczny wariant przebiegu linii kolejowej. Według koncepcji ma on przebiegać od granicy Państwa w rejonie Godowa po stronie polskiej i Detmarowic po stronie czeskiej, w kierunku Jastrzębia-Zdroju, po zachodniej części miasta, do autostrady A1 i wzdłuż autostrady w kierunku Katowic.
Jastrzębie bez przystanku kolejowego?
Wcześniej Jastrzębie miało być ważnym węzłem przesiadkowym na trasie Ostrawa-Jastrzębie-Katowice. Tymczasem CKP skłania się teraz, by...w Jastrzębiu nie było przystanku kolejowego!
Co prawda mają powstać tory “dojazdowe” dla pociągów lokalnych. Jaki to ma przynieść efekt?
- Wynika z tego, że jastrzębianie chcący jechać do Katowic zmuszeni będą przesiąść się z kolei lokalnych (Koleje Śląskie) do pociągów InterRegio, InterCity, RegioExpress. Propozycja pominięcia Jastrzębia-Zdroju w kwestii przebiegu Dużych Kolei Prędkości i pojawienie się wariantu wzdłuż autostrady A1, o którym wcześniej nie było mowy, nie satysfakcjonuje mieszkańców naszego miasta, a także regionu – napisała w czwartek, 1 października do parlamentarzystów oburzona prezydent Jastrzębia-Zdroju, Anna Hetman.
Samorządy apelują do CPK o zmianę przebiegu
Popierają ją także włodarze gminy Godów, Mszany, Gorzyc, a także Świerklan.
- Zaproponowaliśmy możliwy przebieg Kolei Dużych Prędkości w naszych gminach, wskazując jak najmniej problemowe położenia KDP, uwzględniający propozycje wariantów proponowanych przez CPK. Pozytywnym elementem przedstawionej propozycji jest budowa węzła umożliwiającego ruch pociągów w kierunku Wodzisławia Śląskiego na linii od Chałupek do Wodzisławia Śląskiego i dalej w kierunku Rybnika, co daje możliwości realizacji sprawnej komunikacji kolejowej w naszym regionie – proponuje Anna Hetman.
Przypomina, że samorząd od wielu lat zabiega o bezpośrednie skomunikowanie miasta z Aglomeracją Górnośląską, a właśnie ekologiczne połączenie kolejowe umożliwiałoby to.
Pociągiem do Katowic jak najszybciej
- Zależy nam przede wszystkim na tym, by czas przejazdu do Katowic był jak najkrótszy, co nie będzie możliwe przy uwzględnieniu przesiadek. Wyrażamy negatywną opinię do proponowanego wariantu, omijającego Jastrzębie-Zdrój przy budowie tak strategicznego połączenia ze stolicą województwa śląskiego i Ostrawą. Zwracam się więc z prośbą o podjęcie wspólnych działań pozwalających na korzystne dla Jastrzębia-Zdroju rozstrzygnięcie przebiegu linii kolejowej przez CPK Kolei Dużych Prędkości i utworzenie w naszym mieście pierwszego od granicy polsko-czeskiej przystanku na trasie Ostrawa-Jastrzębie-Zdrój – apeluje prezydent Jastrzębia-Zdroju.
Jastrzębie, a także gminy Mszana, Godów, Gorzyce, uważają, że można pracować na wariancie linii nr 170 - Katowice-Jastrzębie-Zdrój – Granica RP-Ostrawa.
- Stanowisko Miasta Jastrzębie-Zdrój, Gminy Godów, Gminy Gorzyce i Gminy Mszana zagwarantuje optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170, minimalizując ewentualne negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie – napisali samorządowcy do Marcina Horały, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.
Szybkie pociągi: nawet 250 km/h
O co chodzi w całym projekcie? O dogodne połączenie kolejowe pomiędzy Katowicami i Gliwicami a Jastrzębiem-Zdrojem, co miały zagwarantować nowe linie w sąsiedztwie tych miast, umożliwiające m.in. skierowanie do Jastrzębia-Zdroju pociągów dalekobieżnych z innych rejonów kraju. Dzięki ich budowie skróceniu ulegnie trasa pociągów w relacjach zawierających odcinek Katowice – Ostrawa, co – wraz z przewidywaną budową nowych linii po stronie czeskiej – przyczyni się do wzrostu konkurencyjności kolei w połączeniach międzynarodowych. Szybkie pociągi od granicy z Czechami, przez Godów, Jastrzębie, po Gliwice i Katowice. Mknące z prędkością 250 km na godzinę w dużych i 160 w mniejszych miejscowościach. To był plan Centralnego Portu Komunikacyjnego, w którym teraz pomijane jest Jastrzębie, a wariant wzdłuż autostrady A1 jest nie do zaakceptowania przez władze także sąsiednich gmin.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?