Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów
3 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
3. Jakie jest pani/pana podejście do komunikacji w mieście....

Wybory w Jastrzębiu: Anna Hetman i Marian Janecki odpowiadają na 5 ważnych pytań

3. Jakie jest pani/pana podejście do komunikacji w mieście. Należałoby wprowadzić darmową komunikację? Czy powinno się inwestować w przywrócenie połączeń kolejowych?Anna Hetman: 3. Jakie jest pani/pana podejście do komunikacji w mieście. Należałoby wprowadzić darmową komunikację? Czy powinno się inwestować w przywrócenie połączeń kolejowych? Najnowsze światowe trendy to przywracanie do życia zbiorowego transportu publicznego. Tak dzieje się w wielu miastach europejskich. Samochody służą do wyjazdu na dalsze odległości. Modne stają się centra przesiadkowe, sieci ścieżek rowerowych, rolkowych. Do obowiązków każdej władzy należy kształtowanie polityki i przestrzeni publicznej. Organizacja komunikacji mieści się w tym obszarze. W swoim programie wyborczym proponowałam bezpłatną dla mieszkańca komunikację miejską. Dla mieszkańca, bo miasto i tak dotuje w wysokości ok. 12 mln zł rocznie komunikację miejską. Tak więc nie będzie ona darmowa dla miasta. Podkreślałam to wielokrotnie, powiem jeszcze raz. Komunikacja bezpłatna dla mieszkańca nie jest celem samym w sobie. To jeden z elementów, który ma służyć rozbudzeniu życia kulturalnego, sportowego i społecznego mieszkańców, prowadzić do pobudzenia handu i usług, uaktywnić i zintegrować społeczeństwo. Ma ona również służyć zrównoważonemu rozwojowi. Każda dzielnica i sołectwo powinny mieć równy dostęp do edukacji, kultury, sportu, rekreacji itp. Nadrzędnym celem polityki miejskiej powinno być stworzenie takiej atmosfery i klimatu w mieście, by zatrzymać tu ludzi i powstrzymać emigrację. Oczywiście to tylko jeden z elementów, ale bardzo istotny. Jeśli po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji koszt dotacji rocznej nie zwiększy się, bądź zwiększy minimalnie, to nie nadszarpniemy budżetu mieszkańców. Jest to możliwe nie wychodząc z MZK, bo obecnie realizowany jest projekt unijny. Nie stać nas na zwrot ok. 14 mln zł. Te pieniądze należy w pełni wykorzystać i dobrze rozliczyć projekt. Jeśli, jak mówią konkurenci, po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji trzeba dołożyć rocznie ok. 8 mln, to podaję gdzie można tylko w tym zakresie zaoszczędzić. Od minionego roku dotacja wzrosła o ok. 3 mln, mimo braku wzrostu cen paliwa i płac (dlaczego?), odejdą koszty produkcji i pośrednictwa sprzedaży biletów, ok. 2 mln można zaoszczędzić na wozokilometrach, w przypadku dobrze przygotowanego przetargu, koszty egzekucyjne (z przejazdów bez biletów) ok. 1 mln. To tylko pobieżne analizy. Dokładne przeliczenia dadzą nam takie oszczędności, które pozwolą pozostać przy dotychczasowej kwocie dotacji. Najprościej jest skrytykować i powiedzieć, że się nie da. Ja temat rozbieram na czynniki pierwsze. Na przykładzie innych miast widać, że da się to zrobić. Czy przywracać transport kolejowy w Jastrzębiu? Jeśli będzie to transport konkurencyjny dla autostrady i samochodów – tak. Jeśli nie, to nie warto inwestować, bo to ogromna inwestycja. Warunek musi być jeden, do Katowic powinniśmy dojechać w 1 godzinę. Są tzw. dwie szkoły na ten temat, jedna mówi, że da się to zrobić, inna że nie. Tu potrzeba dokładnych ekspertyz i analiz ekonomicznych. Mimo tego, że na ten cel można pozyskać środki europejskie, to wymaga to wyjątkowo precyzyjnych analiz. Oczywiście gdyby udało się to zrobić, to wpisywałoby się to w mój nadrzędny cel i sprzyjało zrównoważonemu rozwojowi. Marian Janecki: Koszty profesjonalnej i fachowej komunikacji ponoszą zarówno pasażerowie jak i gminy. Pasażerowie kupując bilet, a samorządy w postaci dopłat. Dla przykładu Jastrzębie-Zdrój dopłaca do komunikacji rocznie 12 mln złotych. Gdyby wprowadzić bezpłatne przejazdy, kwota ta wzrosłaby w samym Jastrzębiu do ponad 20 mln złotych i to rok w rok. Wtedy koszty tzw. „bezpłatnej komunikacji” ponieśliby wszyscy, nie tylko osoby z niej korzystające. Co więcej, nasze miasto razem z Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym realizuje unijny projekt na elektroniczny bilet. Bilet papierowy zostanie zastąpiony biletem elektronicznym. Bezpłatna komunikacja oznaczałaby konieczność zwrotu kilkunastu milionów złotych unijnej dotacji. Jastrzębie-Zdrój, Żory i Pawłowice zawarły porozumienie, w ramach którego podjęły działania promujące ideę odtworzenia linii kolejowej poprzez wspólny apel kierowany do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Marszałka Województwa Śląskiego i Posłów na Sejm RP z naszego regionu, by temat wykluczenia z pasażerskiej komunikacji kolejowej był przez nich pilotowany na szczeblu krajowym. Takie pisma zostały wystosowane. Odtworzenie pasażerskiej komunikacji kolejowej zgłoszono również do projektu Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego, w ramach konsultacji społecznych odbywających się dla tego dokumentu. Połączenie kolejowe wtedy ma sens, kiedy będzie cała linia przebudowana i jeżeli szynobus z naszego miasta do Katowic jechałby do godziny. W innym wypadku kolej na pewno nie wygra z autobusami.

Zobacz również

Jak wyglądała Komunia Święta w Ludomach?

Jak wyglądała Komunia Święta w Ludomach?

Niesamowite kolorowe kwiaty i egzotyczne rośliny w Ogrodzie Botanicznym we Wrocławiu

Niesamowite kolorowe kwiaty i egzotyczne rośliny w Ogrodzie Botanicznym we Wrocławiu

Polecamy

Zaskakujący komunikat w Messengerze o ustawieniu kodu PIN. O co chodzi?

Zaskakujący komunikat w Messengerze o ustawieniu kodu PIN. O co chodzi?

Zamiast do sałatki nałóż go na włosy, a staną się mocne jak nigdy

Zamiast do sałatki nałóż go na włosy, a staną się mocne jak nigdy

Zgłaszanie kolizji w aplikacji mObywatel. Kiedy moduł będzie dostępny?

Zgłaszanie kolizji w aplikacji mObywatel. Kiedy moduł będzie dostępny?