MZK Jastrzębie-Zdrój: od marca droższe bilety autobusowe. ZOBACZ, o ile wzrosną ceny

Jacek BOMBOR
Jacek BOMBOR
MZK Jastrzębie-Zdrój: od marca droższe bilety autobusowe. MZK
MZK Jastrzębie-Zdrój: od marca droższe bilety autobusowe. MZK wyjaśnia, że zmiany są konieczne, bo od 7 lat powyżki nie było, a koszty komunikacji autobusowej wzrosły dwukrotnie.

MZK Jastrzębie-Zdrój: od marca droższe bilety autobusowe. ZOBACZ, o ile wzrosną ceny


Drastyczny wzrost kosztów firm transportowych i ciągle duża liczba „gapowiczów” -
to główne powody podwyżki cen biletów. Budżety samorządów nie wytrzymują stałego wzrostu kosztów przy jednoczesnym ograniczaniu ich dochodów przez władze centralne.

- Wydatki samorządów tworzących MZK, od 2013 roku (ostatnia podwyżka cen biletów), wzrosły dwukrotnie. Jeszcze kilka lat temu dotacje gmin stanowiły blisko 50% kosztów komunikacji. Obecnie wskaźnik ten przekracza 70% - wyjaśnia Rafał Jabłoński, rzecznik MZK.


Przewidywany wzrost cen biletów, w wysokości 20%
obecnej ceny, wpisano wcześniej do planu tegorocznego budżetu. Ostatecznie podwyżka nie będzie tak dotkliwa. Zarząd MZK przez kilka tygodni analizował szereg wariantów. Ostatecznie zmiany zróżnicowano w zależności od rodzaju biletu.

Średni wzrost cen biletów jednorazowych wyniesie ok. 15%. Najniższy dotyczy biletu dobowego kupowanego u kierowcy, którego cena wzrośnie o 10%, z 10 do 11 zł. Największy skok zanotujemy kupując bilet na najdłuższych trasach (powyżej 18 przystanków). Jego cena wzrośnie z 4,20 zł do 5 zł (wzrost o 19%). Średni wzrost biletów okresowych (miesięcznych, piętnastodniowych i tygodniowych) to ok. 11%. O 20 zł wzrośnie także opłata dodatkowa, tzw. mandat za jazdę bez ważnego biletu. Od marca gapowicze zapłacą 140 zł - wylicza Jabłoński.

Z pewnością ceny biletów byłyby niższe, gdyby nie fakt, że ciągle bardzo duża liczba pasażerów nie zamierza płacić za przejazd. Rocznie MZK notuje prawie 10 tysięcy gapowiczów. Realnie liczba ta jest oczywiście znacznie większa, a utracone koszty z tym związane szacuje się na setki tysięcy złotych. To konkretne pieniądze, które pokrywają gminy oraz uczciwi pasażerowie kupujący bilety.
Warto również przypomnieć, że MZK pokrywa cześć kosztów transportu mieszkańców spoza Związku – wodzisławian i rybniczan. Mieszkańcy tych miast korzystają z komunikacji (także z biletów ulgowych) jednak miejscowe władze konsekwentnie odmawiają przekazania dotacji do MZK i pokrycia tych kosztów.

W przypadku komunikacji na terenie Wodzisławia należy rocznie dopłacić ok. 1,7 mln zł, natomiast w Rybniku kwota ta sięga blisko 800 tys. zł. Koszty te pokrywa MZK, a więc gminy tworzące Związek.

FLESZ: Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Wideo

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dziwne ze w Żorach już od kilku lat jeżdżą darmowe autobusy.Tylko w Jastrzębiu jest problem i wiecznie im mało

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3